• این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 034-32453078

روغن موتور یکی از حیاتی ترین سیالات خودرو می باشد و در موتور خودرو نقش اکسیژن در بدن ما دارد. لذا توجه و بررسی آن از واجبات خودرویی است و هرچه در این امر دقت شود باعث افزایش عمر موتور خودرو می گردد. در زیر به 20 نکته جالب که گاها به اشتباه در میان مردم رواج پیدا کرده است اشاره می کنیم:

1 - معمولا خودروسازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه میکنند، مثل اِلف، شِل، اسو، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرارداد با خودروساز نیز در گوشه شیشه عقب نصب میشود. مردم میگویند اگر هم نخواستی دقیقا همان روغن را بریزی، بهتر است روغنی از همان برند را با خواص بهتر انتخاب کنی. واقعیت این است که روغن با کیفیت و خواص همان روغن توصیه شده میتوانید یک از هر برند معتبری را انتخاب کنید و داخل موتور بریزید. الزامی به استفاده از برندهای خارجی توصیه شده توسط خودروساز وجود ندارد.

2  - آیا میتوان دو روغن موتور را با هم مخلوط و استفاده کرد؟ اگر قصد چنین کاری دارید، حتما باید به ویژگی های اعلام شده برای روغن که توسط خودروساز توصیه میشود توجه کنید. مواردی مثل افزودنی ها و نیز گرانروی روغن توصیه شده، باید حتما مورد توجه قرار گیرد. در صورتی که خواص دو روغن ترکیبی کاملا مشابه باشد، این کار مانعی ندارد؛ در غیر این صورت، موتور آسیب می بیند.

3 - می گویند بعد از دوره گارانتی نیازی به رعایت توصیه های خودروساز در مورد روغن و استفاده از روغن باکیفیت بالا وجود ندارد! این امر واقعیت ندارد؛ عمر ماشین شما دو تا سه برابر عمر دوره گارانتی است. پیشرانه خودرو همواره نیازمند روغن باکیفیت و استاندارد و ترجیحا توصیه شده توسط خودروساز است. این حرف ها را نشنیده بگیرید و به کار خودتان ادامه دهید!

4 - می گویند، استفاده از روغن باکیفیت در موتور خودرویی که چندسالی از عمرش گذشته، سبب چکه کردن و نشت روغن میشود. این حرف ها را باور نکنید و از روغن باکیفیت استفاده کنید. اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر، نشت روغن دیدید، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی برخی قطعات است؛ آنها را تعویض کنید.

5 - می گویند، اگر از برند توصیه شده توسط خودروساز استفاده نکنی، گارانتی خودرو باطل میشود! این مساله صحت ندارد؛ خودروسازان فقط از مالکان میخواهند از روغن با استاندارد و مشخصات خاصی استفاده کنند نه برند خاصی. برندها توسط خودروساز فقط توصیه میشوند و نه بیش تر. اصلا ممکن است آن برند در دوره گارانتی خودروی شما دیگر وجود خارجی نداشته باشد. در عین حال حواستان باشد، اگر از برند دیگری استفاده کردید حتما استاندارد و مشخصات روغن توصیه شده توسط خودروساز را داشته باشد وگرنه گارانتی بی گارانتی!

می گویند روغن سنتتیک فقط مال این ماشین جدیدهاست! اصلا اینطور نیست. شاید بعضی ها فکر میکنند خیلی دهان پرکن است؛ حتی اگر خودروی کلمه سنتتیک با خواص و قدیمی دارید، برای استفاده از روغن سنتتیک استاندارد توصیه شده توسط خودروساز تردید نکنید، اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که روغن های جدید به خاطر خاصیت پاک‌کنندگی بالای موتور، ممکن است برخی از منافذ پیشرانه کنند و به همین خاطر احتمال بروز خودروتان را بشویند و پاک نشت از موتور وجود خواهد داشت. در این صورت به جای اکتفا به آلودگیها و جرم هایی که جلوی نشت را میگرفتند، باید برای رفع آن اقدام اساسی بکنید.

7 - میگویند، اگر روغن سیاه شد باید تعویض شود. حقیقت این است که سیاهی روغن به دلیل گرفتن دوده و آلودگی اجزای موتور به خودش است. این امر اصال به معنای از بین رفتن خواص روغن موتور نیست. چه بسا اگر رنگ روغنی بعد از عمر طوالنی هنوز روشن مانده، به معنای مناسب نبودن آن است.

8 - میگویند، اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی، بهتر کار میکند. این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسرهای بعدی شود. ممکن است روغن از سرسیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید بشود. روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد استفاده شود.

9 - میگویند اگر مشکلی وجود ندارد، پس نیاز به استفاده از روغن بهتر و باکیفیت هم نیست! خب، حالا چه نتیجه ای از این روغن کم کیفیت و توصیه غلط میگیریم؟ این که برویم از یک بگوییم چون دندان درد نداری، لازم نیست پیش دندان پزشک ارزانتر استفاده کنیم؟ هرگز این کار را نکنید. مثل این است که بروی! استفاده از روغن کم کیفیت، به تدریج باعث آسیب دیدن موتور میشود. اگر بگذارید زمان بگذرد، متوجه می شوید که چه خسارت هایی به موتور وارد شده است، ضمن این که در همین مدت، عملکرد پیشرانه تحت تاثیر قرار میگیرد. حداکثر حفاظت از موتور فقط با استفاده از روغن باکیفیت و استاندارد که مشخصات فنی آن توسط خودروساز توصیه شده حاصل میشود.

10 - میگویند، همه روغن ها مثل هم هستند! مگر روغن کارش چیست؟ روان کاری است دیگر! خیر. این صحیح نیست. بعضی افزودنی ها به روغن موتور، عملکرد بهتر موتور را سبب می شوند. مقاومت در برابر گرما در بعضی انواع روغن ها بسیار بالاست و برای سوپرکارها حتما باید از روغن هایی با خواص منحصربه فرد استفاده شود. توصیه خودروساز برای استفاده از نوع خاصی از روغن موتور را حتما جدی بگیرید؛ مثال در خودروهای جدید نمی توان از روغن های قدیمی (معدنی) استفاده کرد.

11 - میگویند روغنی بخر که برچسب صرفه جویی در مصرف Energy یا انرژی داشته باشد. در حقیقت، واژه Conserving- کاهنده مصرف انرژی توسط موسسه نفت آمریکا (API) ساخته روغن در مقایسه با روغن مرجع یا شده تا نشان دهد که یک معنای شاخص مقایسه، چقدر عملکرد بهتری دارد. این واژه یک خاص دارد و به معنای کامل بودن روغن و مناسب بودن آن برای هر خودرویی نیست.

12 - می گویند موتور کوچک‌تر داغ تر است؛ پس روغن خاص میخواهد! لزوما این طور نیست. به این حرف ها توجه نکنید، بلکه توصیه ها و راهنمایی های خودروساز از هر چیزی مهمتر است. البته شرایط آب و هوایی، دمای محیط، تجهیزات اضافی و وزن خودرو می توانند روی عملکرد آن تاثیر بگذارند، پس باید در نظر گرفته شوند.

13 - می گویند بهترین روغن برای موتورهای کم حجم آن است 10 باشد؛ پس همان را مصرف کنید. 20 یا W40 که W50 واقعیت این است که این درجه روغن برای مناطق سردسیر یا 5 مناسب نیست و در دماهای بسیار پایین باید از روغن W30 استفاده شود. باز هم در این مورد لازم است توصیه های 5 W40 سازنده خودرو را در نظر بگیریم

14 - گفته میشود که هر وقت خواستی، می توانی به جای از روغن های پایه نفتی استفاده کنی. مدت هاست روغن سنتتیک که استانداردهای روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند. مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه این است که به دفترچه ماشین مراجعه کنید نه گفته های دیگران.

15 - میگویند، افزودنی های جادویی بخر و به روغن اضافه کنید تا عملکرد بهتری را برای موتور رقم بزنند، اما لازم است بدانید کلماتی مثل »شگفت انگیز« که روی بعضی افزودنی ها می نویسند، بیشتر تبلیغات است. اگر شیمی بخوانید و افزودنی ها را بشناسید بهتر است تا این که به کلماتی مثل »معجزه گر« و »شگفت انگیز« اتکا کنید. پیش از خرید مواد افزودنی اطمینان حاصل کنید که با فرمول روغن شما (که دارای افزودنی هایی است) سازگاری داشته باشد. برای افزودن طول عمر روغن، هر افزودنی نمی توان به روغن موتور اضافه کرد.

16 - اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست، پس روغنی که سیاه نشده هنوز میتواند کار کند. خیر. روغن موتور عمر خاصی دارد. میزان پیمایش خودرو، فشار موتور و گرمای محیط، عوامل اصلی تاثیرگذار بر عمر روغن هستند. روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی تعویض کنید، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست.

17 - اگر می خواهید به سفر طولانی بروید حتما روغن موتور را بررسی کنید و مطمئن شوید برای کل سفر مشکلی پیش نخواهد آمد، اما لازم نیست حتما پیش از سفر، روغن را عوض کنید. هفته راستی یادتان باشد، بررسی و تعویض احتمالی روغن را یک قبل از سفر انجام دهید، نه درست پیش از حرکت؛ به این ترتیب، اشتباهی کرده باشد که نیازمند تعمیرات باشد (مثال اگر مکانیک پیچ کارتر را دنده به دنده بسته و باعث روغ نریزی شده باشد)، به موقع متوجه می شوید و رفع اشکال می کنید.

18 - میگویند همه روغن ها لجن میسازند. این صحت ندارد. لجن معمولا از روغن اکسیدشده و سایر آلودگی های موتور که جذب روغن می شوند، تولید میشود. بیشتر اوقات، روغن های بی کیفیت باعث تولید لجن میشوند، بنابراین از روغن های با کیفیت بالا استفاده کنید که می توانند آلودگی های موتور را به خوبی در خود بگیرند و تبدیل به لجن هم نشوند.

19 - شایع شده است که روغن های پارافینی بیشتر لجن می سازند. این شایعه به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودنِ پارافین رواج یافته است، در حالی که بسیاری از روغن های خوبِ امروزی پارافین دارند. پارافین به روغن های پایه نفتی، ثبات، کارایی و طول عمر می بخشد.

20 - می گویند، روغن های مخصوص فشار بالا بهترند. بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد. این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند. در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودروساز باشد نه حرف مردم!

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

داشتن یک خودرو به مدت طولانی، بدون بروز هیچگونه مشکلی، به ندرت اتفاق می‌افتد و بطور طبیعی هر خودرویی با گذشت چند سال از عمرش با مشکلاتی روبرو می‌شود که از معمول‌ترین و آزاردهنده‌ترین آنها می‌توان به لرزش خودرو اشاره کرد. در ابتدا توجه زیادی به این موضوع نخواهید داشت، اما پس از گذشت زمان خواهید دید که این مساله چقدر شما را آزار خواهد داد؛ و در نتیجه به این سوال خواهید رسید که چرا خودروی شما به لرزش اُفتاده است. در مواردی تعمیر و بالانس چرخ‌ها می‌تواند کارآمد و کم هزینه باشد اما برخی اوقات سرویس فرمان و سیستم تعلیق نیاز به صرف هزینه‌های زیادی دارد. شناسایی مشکل، مساله مهمی است که به شما در جلوگیری از بروز مشکلات بزرگتر و در نتیجه هزینه‌های بیشتر کمک می‌کند. اگر در خودروی خود احساس لرزش و تکان غیر عادی را احساس می‌کنید و به دنبال راه حل برای رفع آن هستید، این مقاله به شما کمک زیادی خواهد کرد. این مقاله سعی دارد که بدون در نظر گرفتن تجربه شما در زمینه رانندگی، 5 مورد از مهمترین مواردی که باعث ایجاد تکان و لرزش در خودرو می‌شود را به شما معرفی کند.

مورد اول: وجود مشکل در موتور خودرو

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

در برخی از موارد، وجود لرزش در خودرو از موتور آن ناشی می‌شود؛ بدین ترتیب که عدم هوای کافی، سوخت رسانی مناسب و احتراق بموقع می‌توانند از دلایل بروز چنین مشکلی باشند. علائمی که ممکن است نشان دهنده لرزش خودرو به دلیل پیشرانه آن ‌باشند، عبارتند از:

- لرزش به هنگام فشار دادن پدال گاز

- لرزش‌های بریده بریده با داشتن سرعت ثابت، به طوریکه انگار بر روی Rumble Strip (خطوط برجسته در حاشیه اتوبان که با قرار گرفتن لاستیک خودرو بر روی آن، راننده را از وجود خط آگاه می‌کند) در حال حرکت هستید.

- خودرو به خوبی روشن شود، اما پس از مدتی شروع به لرزیدن کند.

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

این علائم می‌توانند بدین معنا باشند که زمان تعویض شمع‌ها فرا رسیده است؛ و اگر وضعیت شمع‌ها مناسب است، کابل شمع‌ها نیاز به تعویض یا بازبینی دارند. در پایان فیلتر هوا و بنزین کثیف می‌توانند مانع از رسیدن اکسیژن و سوخت کافی به موتور خودرو و در نتیجه باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن شوند؛ بنابراین نسبت به تعویض به موقع آنها کوشا باشید.

مورد دوم: وجود مشکل در اکسل خودرو

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

در خودرو اکثر قطعات حرکت پس و پیش و دورانی دارند، بنابراین بایستی به درستی در جای خود حرکت کنند تا لرزش و تکانی در خودرو احساس نشود. اگر اکسل خودرو بر اثر تصادف یا برخوردهای شدید کج شود، پس از مدتی، در سرعت‌های بالا حرکت نرم و بدون لرزش خودرو را با مشکل مواجه خواهد کرد. این مساله ممکن است بدلیل وجود مشکل در میل گاردان نیز بوجود آید. وظیفه این قسمت انتقال نیرو به چرخ‌های عقب در خودروهای دیفرانسیل عقب است، که اگر کج شود می‌تواند در خودرو لرزش ایجاد کند. همچنین تویی چرخ که انتهای میل گاردان در آن قرار می‌گیرد، بایستی سالم باشد و روغن از آن نشت نکند. گرد و غبار جاده می‌تواند عاملی برای کثیف شدن آن و در نتیجه از بین بردن این قسمت شود که در ایجاد لرزش خودرو بی‌تاثیر نیست. در خودروهای دیفرانسیل جلو، از بین رفتن تویی چرخ به معنای تعویض یک اکسل است، بنابراین در سرویس و کنترل این بخش نیز سهل‌انگاری نکنید.

مورد سوم: وجود مشکل در سیستم ترمز

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

آیا تا بحال لرزش خودرو را بهنگام فشار دادن پدال ترمز حس کرده‌اید؟ اگر جواب مثبت است باید گفت که سیستم ترمز خودوری شما به خصوص دیسک آن مشکل اصلی این مساله است. دیسک می‌تواند بر اثر ترمز زیاد که حرارت زیادی تولید می‌شود، تغییر شکل دهد. همچنین خوردگی در سطح دیسک ترمز از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. به دلیل ناصاف بودن سطح دیسک، لنت به درستی بر روی دیسک قرار نمی‌گیرد که نتیجه آن بوجود آمدن لرزش در خودرو است. اگر نمی‌توانید خودتان موارد بالا را بازبینی کنید، از یک تعمیرکار متخصص ترمز اتومبیل کمک بگیرید تا شما را از وضعیت ترمز خودرویتان مطلع سازد.

مورد چهارم: لق بودن چرخها

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

گاهی اوقات لرزش خودرو تنها در قسمت فرمان احساس می‌شود، در این حالت تنها موردی که می‌توان به آن شک کرد، تنظیم نبودن چرخ‌ها است. تشخیص و رفع این مشکل می‌تواند از روشهای زیر انجام شود:

- از محکم بودن مهره‌های چرخ‌ها مطمئن شوید.

- گاهی نیاز است که بلبرینگ چرخ‌ها را تعویض کرد. اما در اکثر خودروهای امروزی کمتر دیده می‌شود که بلبرینگ‌ها دچار مشکل شوند؛ اما همانطور که می‌دانید هر قطعه‌ای بر اثر کارکرد و فشار زیاد مستهلک شده و باعث بروز مشکل خواهد شد.

- از موارد دیگر، می‌توان به وجود نا‌صافی در رینگ‌ها اشاره کرد.

- سیبک‌ها از دیگر قطعاتی هستند که نقش بسیار مهمی را در روان حرکت کردن خودرو ایفا می‌کنند، بنابراین اگر نیاز به تعویض دارند در انجام این کار تنبلی نکنید!

مورد پنجم: وجود مشکل در لاستیک‌ها

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

لاستیک‌ها از مهمترین اجزای یک خودرو در یک سواری نرم و راحت به حساب می‌آیند. در زیر لیستی از روشهایی که در موارد مختلف می‌توانید برای رفع لرزش اتومبیل از ناحیه لاستیک‌ها انجام دهید، آمده است: 

- زمانی‌که خودروی شما در یک سرعت معین شروع به لرزیدن می‌کند، لاستیک‌ها نیاز به بالانس دارند.

- زمانی‌که ساییدگی در بخش‌های مختلف لاستیک مشاهده می‌کنید، بایستی نسبت به تعویض لاستیک‌ها اقدام کنید.

- وجود پوسیدگی در لاستیک‌ها، نشان دهنده زمان تعویض آن‌ها است.

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

گاهی اوقات این لاستیک‌های شما نیستند که باعث ایجاد لرزش در خودروی شما می‌شوند، بلکه جاده‌های ناهموار و دست‌اندازها دلیل آن هستند! در پایان بایستی متذکر شد که این پنج مورد نمی‌توانند تنها دلایل بروز مشکل لرزش در اتومبیل شوند، بنابراین زمانی‌که هیچکدام از موارد بالا را مشاهده نکردید، از یک تعمیرکار و متخصص خودرو کمک بگیرید.